Acne & voeding: wat is goed voor je en wat kun je beter laten staan?

Acne | Reacties staat uit voor Acne & voeding: wat is goed voor je en wat kun je beter laten staan?

Als je last hebt van acne, dan kan het zijn dat het eten van bepaalde voedingsmiddelen een positief óf juist een negatief effect heeft op je huid. Hoewel er veel onderzoek is en wordt gedaan naar de relatie tussen acne en voeding, weten we alleen 100% zeker dat zuivelproducten ervoor zorgen dat acne verergert. Dat neemt niet weg, dat van diverse andere voedingsmiddelen bekend is dat ze wel degelijk een positief of een negatief effect op acne kúnnen hebben (ook zonder wetenschappelijk bewijs). Welke dat zijn, vertel ik je hieronder. 

1. Eet zo min mogelijk zuivelproducten

Zoals gezegd, het eten en drinken van veel melkproducten verergert acne. De oorzaak: de hormonen in zuivelproducten . Handig om te weten: in magere melk zitten meer hormonen dan in halfvolle melk.

De acne kan ook verergeren doordat de eiwitten in zuivel ervoor zorgen dat de suikerspiegel in het bloed stijgt, waar er insuline wordt aangemaakt. Insuline stimuleert de productie van androgenen en  dit verhoogt de talgproductie. Een verhoogde talgproductie zorgt op haar beurt voor een toename van acne.

2. Eet voeding met een lage glycemische index

Een snelle stijging van het glucosegehalte (suiker) in je bloed heeft een negatieve invloed op acne. Door deze suikerpiek wordt de aanmaak van insuline gestimuleerd. Wat dat betekent, heb je hiervoor al gelezen.

De glycemische index (GI) is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Daarom is het zaak om producten met een hoge GI, zoals suiker(s), calorierijke drankjes en meelproducten, zoveel mogelijk te mijden. Kies liever voor producten met een lage GI.

3. Eet fruit & groenten die rijk zijn aan antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen

Zorg dat je iedere dag vijf tot negen porties kleurrijk fruit en groente eet.

4. Kies voor gezonde ontstekingsremmende vetten

Denk aan Omega-3 (visolie) en ontstekingsremmende Omega-6 (teunisbloemolie). Om iedere dag de benodigde hoeveelheden binnen te krijgen, kun je het beste kiezen voor supplementen.

5. Neem voedingssupplementen die acne te lijf gaan

Mensen met acne blijken vaak lage antioxidantenwaarden te hebben. Neem daarom extra zink, vitamine A (níet als je zwanger bent) en vitamine E.

6. Probeer probiotica

Probiotica helpen ontstekingen te bestrijden in de darmen, die in relatie kunnen staan met acne.

7. Vermijd voeding waar je overgevoelig voor bent

Voedselallergieën zijn een veel voorkomende oorzaak van acne. Denk aan gluten, melk, gist en eieren. Ze kunnen huidproblemen veroorzaken bij mensen met een zogenaamde ‘lekkende darm’. Dit ontstaat als je darmflora uit balans is, waardoor de darmwand beschadigt.

8. Eet meer voedingsmiddelen die een positieve invloed kunnen hebben op acne:

  • visolie
  • kurkuma
  • gember
  • groene thee
  • noten
  • donkerpaarse en rode vruchten, zoals frambozen en bessen
  • groenten met donkergroen blad
  • eieren met omega-3


Heb jij last van acne en heb je al van alles geprobeerd om er van af te komen? Kijk eens kritisch naar jouw voedingspatroon.

Drink en eet je veel zuivel? Probeer een tijdlang de melk, yoghurt en kaas te laten staan.

Hoeveel suikers en enkelvoudige koolhydraten eet je per dag? Misschien kan dat ook wat minder? Zou je zelfs een tijdje suikervrij kunnen eten? Probeer het gewoon eens. Baat het niet, schaadt het niet.

Voldoende vitaminen (zoals vitamine A), goede vetten en mineralen krijg je binnen door veel verschillende soorten groenten en fruit te eten. Het verbetert niet alleen de conditie van de huid, het is ook een goede investering voor je gezondheid.

Een laatste tip: houd een tijdje een dagboek bij, waarin je precies opschrijft wat je allemaal eet. Dat is een prima manier om erachter te komen op welke voedingsstoffen jouw huid reageert. Wordt de acne erger, kijk dan na wat je ongeveer 3 dagen (72 uur) daarvoor hebt gegeten. Komt dit elke keer terug, dan mag je heel voorzichtig concluderen dat je huid op deze voedingsstoffen reageert. En daar kun je vervolgens je voordeel mee doen.

Heb jij last van acne (of een ander huidprobleem) en wil je weten wat ik voor je kan betekenen, dan bel of mail me gerust. Ik ben gediplomeerd acne-therapeut en sta klaar om je te helpen.

Leestip: in deze blog vind je nog meer tips tegen acne